Wednesday 25 February 2015

Perbualan Ringkas

Situasi ini berlaku di sebuah gerai nasi lemak area lembah kelang. Penjual nasi lemak menegur seorang pelanggan tetapnya. Setiap pagi pasti pelanggan ini akan membeli nasi lemak beliau

Pakcik : Adik ni hari-hari nampak beli nasi lemak kat sini.. kerja ke belajar lagi ye
Adik M : Kerja pakcik. Sekarang tengah tunggu SPM

Pakcik : Wah bagus ? Pandai cari duit. Masuk kerja pukul berapa ?
Adik M : Saya kerja 2 jam je sehari. Masuk kerja ikut suka. Tak kisah la pukul 2 ke 10 ke. janji 2 jam

Pakcik : Ohhhh...bagus tempat kerja adik ye. gaji ok ke.
Adik M: Alhamdulillah la gaji Rm1800- RM2000 sebulan la. boleh la saya bantu keluarga saya

Pakcik : Pergh.. seronok tempat kerja adik ye. Masuk ikut suka. kerja pun tak lama. Gaji pun terbaik..apa kerja tu ye
Adik M : Saya berniaga pakcik, Niaga pewangi kereta Drperfume. Saya letak barang kat kedai/Carwash. so setiap hari 2jam saya akan collect untuk 5 kedai yang saya letak. So far purata bagi  5 kedai dalam 50 botol yang laku.

5 Kedai = 50 botol
Seminggu  = 50  botol x 5 hari = 250 botol
Sebulan = 250 x 4 = 1000 botol
Untung Bersih = 1000botol x Rm2 = RM2000

Jadi sebab tu la saya flexsible pilih bila saya nak masuk kerja .

Pakcik ; Wah !!! Menarik. bagus. Teruskan usaha. Pengalaman dapat. berniaga ni tak perlukan modal dan kedai yang besar-besar pun , yang penting tahu apa nak buat dan ada ilmu.
Adik M : betul tu pakcik.TINDAKAN kena ada. OKlah pakcik saya kena pergi dulu, nak pergi buat wiring kat rumah orang pulak.

Pakcik : Perghh ( berapa banyak kerja yang adik ni buat ye ) yang lebih terlopong.. Adik M tu drive BMW sambil berlalu pergi



Drperfume pewangi kereta terlajak laris !!!! Nak jana RM2000 sebulan secara part time sms/whatsapp/ call : 019-2788 739

No comments: